0
0

راه های تقویت عزت نفس

1731 بازدید
راه های افزایش و تقویت عزت نفس
5/5 - (1 امتیاز)

مهم ترین موضوع پیرامون هویت وجودیمان این است که چه حسی به خودمان داریم و طرز فکرمان نسبت به خودمان چگونه است. پیدا کردن دیدگاهی مثبت راجع به خود و هویت درونی مان و همچنین دوست داشتن خود واقعیمان از جمله موضوعات نایاب دنیای کنونی ما است.

شاید همگی ما انسان ها شرایط و اوقاتی را در زندگیمان تجربه کرده باشیم که در آن اعتماد به نفس خودمان را گم کرده باشیم. به طوری که احساس مثبت و خوش بینی نسبت به خودمان را از دست داده باشیم. تجربه منفی که اگر ادامه پیدا کند ممکن است در بلند مدت تاثیرات بدی را بر روی سلامت روحی و روانی ما به جای بگذارد.

عزت نفس به معنای دوست داشتن و احترام به خودمان با وجود تمامی کاستی هایمان می باشد. دوست داشتنی که یک امتیاز حیاتی برای موفق شدن در زندگی است. برای عزتمند شدن و بالا بردن آرامش درونمان هیچ وقت دیر نیست. تا جایی که ماریا رابینسون روان شناس شهیر اروپایی می گوید: هیچ فردی قادر به برگشت به گذشته برای شروعی دوباره نیست، اما همه ی ما این قدرت را داریم که از همین لحظه حال شروع کنیم و پایان خوشی را به ثبت برسانیم.

بنابراین هر یک از ما می توانیم با به وجود آوردن تغییراتی نو در طرز فکر و ذهنمان، به شیوه ای جدید اقدام نماییم و اتکا به نفس خودمان را تا حد ممکن بالا ببریم.

 

چیستی معنای عزت نفس

عزت نفس در واقع دیدگاه و جهان بینی ما نسبت به خودمان می باشد. زمانی که احترام به نفس ما در سطح بالایی باشد، نسبت به خودمان و به طور خاص معنای زندگیمان حس فعال و مثبتی خواهیم داشت. احترام به خود به معنای محاسبه و بازخورد درونی یک انسان نسبت به ارزش های وجودی خودش می باشد. همچنین در رابطه با این موضوع می توانید مطلب عزت نفس چیست را در سایت ما مطالعه کنید.

اصطلاحی رایج در علم روان شناسی که دربرگیرنده اعتقاد و باور شخص درمورد احترام قائل شدن برای خود می باشد. در حقیقت تأثیر معنای عزت نفس را میتوان در تمامی کارهای زندگیمان مشاهده کنیم. شاید به همین دلیل است که انسان هایی که در زندگیشان اعتماد به نفس پایینی دارند با مشکلات و سختی های بسیاری مواجه می شوند.

مفهوم عزت نفس را می شود از زوایای گوناگونی تفسیر نمود و نبایستی به آن نگاهی تک بُعدی داشت. برای نمونه، یک بُعد آن پیرامون باور داشتن به این موضوع که روح انسان پاک و مقدس است و به همین علت نمی بایست آن را درگیر تقلید از ارزش ها و باورهای دیگران نمود، اختصاص دارد. بُعد دیگر این مفهوم نشانگر این موضوع می باشد که تمامی انسان ها با یکدیگر برابرند و هیچ فرقی میان انواع نژادها و قومیت ها با وجود تفاوت هایشان، وجود ندارد.

از زاویه دیگر این اصطلاح به معنای پیدا کردن حس رضایت درونی از چیزی که هستیم می باشد. یعنی خود واقعیمان را بشناسیم و آن را بپذیریم.

پیشنهاد می کنیم مطلب اعتماد به نفس چیست و تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس را نیز مطالعه کنید.

 

نقش و جایگاه عزت نفس در زندگی انسان

کارل راجرز روان شناس نام آشنای معاصر معتقد است که همه انسان ها به داشتن عزت نفس و احترام به خود نیاز حیاتی دارند. اصطلاحی که همچنین به معنای احترام گذاشتن دیگران به ما می باشد. برای مثال زمانی که والدین به فرزندانشان توجه ایجابی غیر شرطی دارند و به آنها صرف نظر از نوع رفتارهایشان، همچون انسان هایی دارای روح های والا می نگرند، در حقیقت موجب بالا رفتن حس خودباوری فرزندانشان می گردد.

برعکس زمانی که پدر و مادر به فرزندانشان به صورت شرطی توجه دارند، تنها وقتی از کودکانشان راضی می شوند که رفتار مورد نظر و هدف خود را در آنها ببینند. در چنین مواقعی بچه ها در وضعیت پاداش و ارزش قرار داده می شوند و با خود این فکر را می کنند که تنها زمانی ارزشمند هستند که هماهنگ با انتظار پدر و مادرشان رفتار نمایند. پیشنهاد می شود مطلب افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان را مطالعه کنید.

عزت نفس و یا همان احترام به خود متشکل از دو قسمت می باشد:

1. اعتقاد به توانمندی ها و قابلیت های خود نظیر قدرت اندیشیدن و درک متقابل داشتن.

2. احترام گذاشتن به و ارج نهادن به خودمان برای داشتن یک زندگی شاد.

به عبارت دیگر این اصطلاح یک ضرورت مهم برای هر انسانی است. همه ما می دانیم که یک زندگی خوب نیازمند داشتن یک فکر سالم می باشد. تا به وسیله آن عزت نفس ما تقویت گردد و در نتیجه موجب بالا رفتن قدرت تصمیم گیری در ما شود. در نتیجه این مفهوم نقش برجسته ای را در زندگی ما انسان ها بازی می کند.

اگر علاقه مند به مبحث عزت نفس هستید، حتما دو مطلب معرفی بهترین کتاب های عزت نفس و بهترین کتاب های اعتماد به نفس را از دست ندهید.

کارل راجرز روان شناس

 

اعتماد به نفس: اکسیری برای ساختن خود

اکنون پرسش حیاتی در اینجاست که آیا اعتقاد به توانایی هایمان و ارزش قائل شدن برای خودمان به معنای مرتکب نشدن هیچ اشتباهی می باشد؟ خیر، چنین معنایی وجود ندارد. بلکه عزت نفس و احترام به خود به معنای داشتن قدرت فکر کردن، قضاوت، تصمیم گیری و اصلاح اشتباهاتمان می باشد. در حقیقت اعتماد به نفس به معنای دانستن و اعتقاد داشتن به این موضوع می باشد، که ما توان آموختن تمامی ضروریات زندگی و حل هوشمندانه کلیه مشکلات و چالش های پیش رو را دارا می باشیم.

سوال دیگری که ذهن را درگیر خود می کند، این است که آیا مقصود از عزت نفس داشتن، کمال صد درصدی و بی و عیب و نقص بودن ماست؟

پاسخ منفی می باشد. هدف مراقبت از خود می باشد، به نحوی که خودمان را دوست بداریم و برای خودمان ارزش قائل شویم. برای حل چالش ها و مسائل موجود در زندگیمان کوشش نماییم. ممکن است از خود بپرسیم، اعتماد به نفس به چه شکل می باشد؟

آیا امکان مشاهده آن در رفتارمان وجود دارد؟ پاسخ این می باشد که اینگونه مفاهیم و اصطلاحات پدیده های قابل رویت به صورت مستقیم نیست، بلکه ما می توانیم نمودهای آن را در حالات چهره، نحوه صحبت کردن، کردار، رفتار و شیوه حرکت کردن افراد ملاحظه کنیم.

 

 

راه های تقویت عزت نفس

• شناسایی باورهای منفی و به چالش کشیدن آنها

به منظور بالا بردن عزت نفس در خودمان، در ابتدا می بایست باورها و افکار منفی که نسبت به خودمان داریم را به صورت کامل بشناسیم. سپس آن ها را ارزیابی و تحلیل نماییم. و در آیینه وجودیمان با آنها روبه رو شویم و آن ها را دعوت به مبارزه کنیم و به چالش بکشیم.

در این زمینه روان شناسان معتقدند که ما بایستی تمامی باورهای مثبت و منفی خودمان را تجزیه و تحلیل کنیم. منشا پیدایش آنها در ضمیر ناخودآگاه مان را بیابیم. از خودمان بپرسیم چرا به این باورها ایمان داریم؟! پس از آگاهی و شناسایی دقیق آنها اقدام به گردآوری مستندات و شواهدی به منظور نقض کردن آنها نماییم. شاید بد نباشد که نگاهی به مطلب باورهای محدود کننده چیست داشته باشید.

ما بایستی افکار منفی که راجع به خودمان داریم را شناسایی نماییم. برای نمونه شما ممکن است برای انتخاب یک رشته دانشگاهی که تلاش زیادی را می طلبد به خودتان بگویید که نه من نمی توانم، مشکلات مالی من زیاد است، رتبه کنکور تک رقمی سخت است و … . در وهله اول شما می بایست کلیه این افکار منفی را بشناسید.

سپس آنها را بر روی کاغذ بیاورید. نوشتن باعث تبدیل شدن این افکار به ماده می شود و باعث می شود شما آنها را ملاحظه نمایید و از طرفی ذهن شما خالی از این افکار می گردد. در مرحله بعد نوبت منشایابی این افکار می شود. کاری که بر عهده خودتان است. در نهایت شما بایستی عمل مراقبه یا مدیتیشن را انجام دهید. به این معنی که دیگر اجازه ورود این افکار سمی به فکر و ذهنتان را ندهید و از فکرتان مراقبت نمایید.

برای مطالعه مطلب افزایش اعتماد به نفس در زنان و افزایش اعتماد به نفس در محیط کار روی عناوین مطرح شده کلیک کنید.

شناسایی باورهای منفی و محدود کننده

 

• شناسایی نقاط قوت و تاکید کردن بر آن ها

یکی از راهکارهای بالا بردن عزت نفس ارضای عواطف درونی مان می باشد. هر کدام ما از انسان ها در یک یا چند زمینه مهارت یا تخصص لازم را دارا می باشیم و به اصطلاح در آن کار عملکرد خوبی داریم. کارهایی که چون در آنها خوب هستیم و حس خوبی به ما میدهد، انجام دادن آنها را دوست داریم. ما با شناسایی این نقاط قوت و مهارت هایی که در آن ها خوب هستیم به نوعی یک نوع رضایت درونی را برای خودمان به ارمغان آورده ایم. در نتیجه به صورت ناخودآگاه اعتماد به نفس خودمان را بالا برده ایم.

 

• برقراری روابط مثبت و سازنده

برای تقویت عزت نفس خود، کافی است افرادی را که به شما انرژی می دهند را از زندگیتان حذف نمایید. سعی نمایید بیشتر با افراد با فرکانس مثبت رفت و آمد کنید. راه کار شناسایی این افراد خیلی ساده است. کافی است بدانید در کنار چه کسی حالتان خوب می شود و در کنار چه کسی حالتان خراب می شود. حذف افراد منفی زندگیتان گامی بلند در راستای بالا بردن آرامش درونی و رشد خودباوری شما می شود.

برقراری روابط مثبت و سازنده از راه های تقویت عزت نفس

 

• جسور بودن و داشتن قاطعیت

پیدا کردن جسارت یکی دیگر از راه های افزایش و تقویت عزت نفس می باشد. جسور بودن به معنای درک نظرات دیگران و احترام به خواسته های آنها می باشد و در مقابل از آنها هم همین مقدار از درک و احترام را طلب نمایید. بهترین روش برای پیدا کردن قاطعیت در رفتار، کافی است به سبک زندگی افراد الگو در زمینه های مختلف نگاهی بیندازید. به عبارت دیگر سبک زندگی آنها را الگو و سرمشق خود قرار بدهید تا با تکرار و تمرین نمونه رفتارهای آنها جرات و جسارت خود را بالا ببرید.

 

www.nhs.uk

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://naghmehelyasi.com/?p=5443
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
نغمه الیاسی فرد
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد راه های تقویت عزت نفس

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید