0
0

اعتماد به نفس (self confidence) چیست؟

2224 بازدید
اعتماد به نفس (self confidence) چیست؟
4.5/5 - (2 امتیاز)

اعتماد به نفس چیست؟

برای موفق شدن باید اعتماد به نفس داشته باشی! شاید برای یک بار هم که شده، همه ما این جمله رو شنیده باشیم که برای موفقیت نیاز داریم که فردی با اعتماد به نفس بالا باشیم و افرادی که موفق هستن کسانی هستند که این ویژگی و مهارت رو در خودشون به وجود آوردن.

اما واقعا این اعتماد به نفس یعنی چی؟

شاید بتوان در پاسخ اعتماد به نفس چیست گفت که اعتماد به نفس زمانی رخ میدهد که فرد دارای دو فاکتور باشد. اول اینکه دارای مهارت باشد و بعد آنکه به خودش باور داشته باشد که میتواند از مهارت های خود به خوبی استفاده کند.

نکته: برخی از افراد فکر میکنند کسی که اعتماد به نفس دارد همیشه و همه جا اینگونه است، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. ممکن است من در یک زمینه از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشم و در جایی دیگر اعتماد به نفس پایینی داشته باشم.

مثلا یک طراح سایت را در نظر بگیرید. این شخص تسلطی کامل به تمام زبان های برنامه نویسی دارد و تمام مواردی که برای طراحی سایت نیاز دارد را بلد است، پس مهارت را دارد و بسیار هم به کار خود باور دارد و تا الان پروژه های بزرگی را به سرانجام رسانده است.

پس میتوان گفت این شخص در زمینه طراحی سایت فردی با اعتماد به نفس است، اما نمیتوان بیان کرد که او در همه زمینه ها فردی با اعتماد به نفس بالاست! مثلا ممکن است در ماهی گیری هیچ مهارت و تجربه ای نداشته باشد و فردی با اعتماد به نفس پایین باشد. یا مثلا در سخنرانی کردن بقیه او را فردی با اعتماد به نفس پایین بدانند…!

البته دنیل گلمن تعریف جالب دیگری از اعتماد به نفس دارد. او میگوید:

اعتماد به نفس یعنی اینکه انسان خودش را عمیقا با ارزش و توانمند در نظر بگیرد.

اما خب خیلی ها این تعریف دنیل را تعریف عزت نفس میدانند! پس ما همان تعریف اول را برای اعتماد به نفس در نظر میگیریم. اینکه مهارت داشته باشیم و به خودمان و توانمندی های خودمان باور داشته باشیم.

اعتماد به نفس یعنی مهارت و باور به خود

 

آیا میتوان اعتماد به نفس را کسب کرد؟ یا که ویژگی ذاتی است؟

شاید بهتر باشه با یک جمله معروف پاسخ این سوال شما رو بدهم. قهرمانان زاده نمی شوند بلکه ساخته میشوند!

فکر میکنم با همین یک جمله تا حد زیادی متوجه اصل داستان شدید اما برای شفاف تر شدن بیشتر به این موضوع میپردازیم.

اعتماد به نفس یک مهارت است که شما میتوانید با انجام دادنِ تمرینات (هم تمرینات ذهنی و هم تمرینات عملی و فیزیکی) آن را بالاتر ببرید.

مثلا فرض کنیم که شما در رانندگی کردن اعتماد به نفس ندارید! خب کافی است با تمرین این مهارت را کسب کنید و با تکرار آن به بالا رفتن اعتماد به نفس خود کمک کنید. البته به این نکته توجه کنید که این مسئله و تمرین باید ادامه دار هم باشد.

ممکن است شما پس از یادگیری و تمرین اعتماد به نفس رانندگی در خیابان های خلوت را داشته باشید اما هنوز برای رانندگی در جاهای شلوغ اعتماد به نفس نداشته باشید و باید به تمرین خود ادامه دهید.

یا فرض کنیم که شما بعد از مدتی تمرین سخنرانی اعتماد به نفس سخنرانی برای جمع های خودمانی کوچک را پیدا میکنید اما هم چنان از جمع های غریبه و بزرگ تر هراس دارید و کاملا بی اعتماد نفس هستید!

خب این مسئله طبیعی است باز هم باید به تمرین خود ادامه دهید. این نکته را هم در هر مرحله ای در نظر بگیرید که ممکن است دچار شکست یا اشتباه شوید و یا حتی خراب کاری کنید.

هیچ اشکالی ندارد…! فقط ادامه دهید.

اعتماد به نفس ذاتی یا اکتسابی؟

 

فواید اعتماد به نفس بالا

واقعا اگر بگوییم اعتماد به نفس بالا داشتن در هر قسمتی از زندگی شما نقش و تاثیری مثبت دارد دروغ نگفته ایم! اعتماد به نفس میتواند باعث خیلی از اتفاقات خوب در زندگی شما شود.

مثلا فرض کنیم شما به دنبال پیدا کردن یک فرصت شغلی هستید. در مصاحبه شغلی خود کاملا با صلابت و با اعتماد به نفس بالا ظاهر میشوید، خودتان، مهارت هایتان و ارزشی که میتوانید به آن مجموعه اضافه کنید را بیان میکنید.

در ادامه شخص دیگری هم که اعتماد به نفس پایینی دارد، برای مصاحبه به آن مجموعه می رود. تمام سوال ها را با استرس فراوان و به سختی جواب میدهد و حتی در معرفی خودش و توانایی هایش هم ضعیف عمل میکند.

در این صورت چه کسی شغل را به دست میاورد؟

این کوچک ترین و ساده ترین مثال از مزیت های اعتماد به نفس بالا بود.

ارتقای شغلی، راه اندازی کسب و کار شخصی، بهبود روابط با خانواده، همکاران، دوستان و … میتوانند از فایده ها و مزیت های داشتن اعتماد به نفس باشند.

 

علائم اعتماد به نفس پایین

افراد دارای اعتماد به نفس پایین، به نوعی رفتار و ویژگی‌هایی دارند که در اینجا به برخی از آن‌ها میخواهیم اشاره کنیم.

  • خیلی از آن ها دچار کامل‌گرایی هستند.
  • جرات تغییر کردن ندارند.
  • باور ندارند که میتوانند کاری انجام دهند.
  • به دنبال بهانه ها هستند.
  • به دنبال توجیه هستند.
  • جرات بیان کردن دیدگاه های خودشان را ندارند.
  • و…

شاید به نوعی بتوان این مواردی که بیان کردیم را، تنها بخشی از علائم افرادی دانست که اعتماد به نفس بالایی ندارند.

در ادامه خیلی کوتاه به راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس میپردازیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://naghmehelyasi.com/?p=4201
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
نغمه الیاسی فرد
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد اعتماد به نفس (self confidence) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید