0
0

اعتماد به نفس کاذب چیست؟

1783 بازدید
اعتماد به نفس کاذب چیست؟
5/5 - (1 امتیاز)

تقریباً از هر کسی بپرسید چه ویژگی‌هایی در افراد باعث جذابیت آن‌ها می‌شود، مطمئناً «اعتماد به نفس» در صدر فهرست قرار می‌گیرد. این سخن یک مکاشفه نیست، بلکه اعتماد به نفس می‌تواند شما را در زندگی به جلو ببرد. اما شما فقط یک انسان هستید و عزت نفس شما همیشه 100 درصد نخواهد بود.

در این صورت، اغلب افراد می‌گویند، که باید از اعتماد به نفس کاذب بهره برد تا بتوان در موقعیت‌های خاص موفق بود. اما واقعا “اعتماد به نفس کاذب” به چه معناست؟ و آیا واقعا کارساز خواهد بود؟

 

منظور از اعتماد به نفس کاذب چیست؟

دکتر Marni Amsellem، روانشناس بالینی در Smart Health Psychology، اعتماد به نفس کاذب را این گونه توضیح می‌دهد: «تقلید کردن تا زمانی که آن را بسازید» که عموماً به معنای جعل کردن اعتماد به نفس است تا زمانی که اعتماد به نفس واقعی به سراغ شما بیاید و یا آن را در خود بسازید. مهم این نیست که متکبر یا خودخواه باشید، بلکه این مهم است که به خودتان ایمان داشته باشید و ارزش خود واقعیتان را بدانید.

(منبع از سایت https://www.psychologicalscience.org)

تفاوت عمیقی بین کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند و کسانی که واقعا آن را احساس می‌کنند وجود دارد. اعتماد به نفس کاذب اغلب به منزله پاسخ برای کسانی است که خود را در موقعیت‌های ناراحت‌کننده می‌یابند اما باید با اعتماد به نفس و قابل اعتماد به نظر برسند.

اگر اغلب در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرید که نیاز به اعتماد به نفس دارید، باید به جای اعتماد به نفس کاذب، روی اعتماد به نفس واقعی خود کار کنید.

همچنین پیشنهاد میکنیم تفاوت بین اعتماد به نفس و عزت نفس را مطالعه کنید.

 

چگونه می‌توان اعتماد به نفس کاذب را تشخیص داد؟

چگونه می‌توان اعتماد به نفس کاذب را تشخیص داد؟

اعتماد به نفس یک ویژگی شخصیتی بزرگ است. وقتی نسبت به خود و تصمیمات خود اطمینان دارید، دیگر به آنچه دیگران درباره شما یا اعمالتان فکر می‌کنند، اهمیت نمی‌دهید و راحت‌تر در موقعیت‌های شدید و پر استرس، آرام می‌شوید و شرایط را کنترل می‌کنید.

تشخیص اینکه آیا کسی دچار اعتماد به نفس کاذب است یا نه، معمولاً از طریق زیر سوال بردن صداقت او میسر می‌شود. معمولاً اعتماد به نفس کاذب ضرری ندارد، زیرا اغلب یک مکانیسم مقابله‌ای برای عبور از چیزی است که افراد را عصبی می‌کند.

وقتی می‌خواهید بدانید اعتماد نفس افراد چگونه است، باید بررسی کنید که آیا فرد به آنچه که می‌گوید، اعتقاد دارد یا خیر.  چرا که افرادی که دچار اعتماد به نفس کاذب هستند به گفته خود اعتقاد ندارند، بلکه فقط می‌خواهند شما آن را باور کنید.

همچنین پیشنهاد میکنیم در مورد علائم و نشانه های اعتماد به نفس کم و پایین مطالعه کنید. ما مطلبی با همین عنوان در سایت قرار دادیم.

 

نشانه‌های اعتماد به نفس کاذب چیست؟

وقتی شخصی دارای اعتماد به نفس کاذب است، باید چند ویژگی‌ را در او بررسی کنید:

 

حرکات و رفتار

افراد با اعتماد به نفس، حالتی آرام، مستقیم و ژست‌های انعطاف پذیر خواهند داشت. تقلید این کار چندان آسان نیست و اگر فردی در حین صحبت کردن در حرکات بدن خود را اغراق کند، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که اعتماد به نفس او در واقع یک نما است.

 

حالت نشستن و اعتماد به نفس کاذب

حالت نشستن

افراد دارای اعتماد به نفس واقعی در فضای اطراف خود احساس راحتی می‌کنند. این اغلب در ظاهر اینگونه نمود دارد که پاهای آن‌ها از هم جدا شده و وضعیت آن‌ها آرام است. با این حال، وقتی کسی می‌خواهد راحت به نظر برسد و نشان دهد فردی با اعتماد به نفس است، ممکن است در حالی که پاهایش خیلی از هم باز است بایستد تا آرام به نظر برسد.

 

پاسخ‌گویی به سوالات

کسی که دارای اعتماد به نفس کاذب است، دوست ندارد از او سؤال پرسیده شود. آن‌ها بیش از حد روی اعتماد به نفس خود در نحوه ظاهر شدن، صحبت کردن و رفتار درست متمرکز هستند، بنابراین وقتی با سؤالاتی مواجه می‌شوند که برای آن‌ها آمادگی ندارند، غافلگیر می‌شوند.

کسانی که اعتماد به نفس واقعی دارند از اعتراف به اینکه جواب را نمی‌دانند خجالت نمی‌کشند، در حالی که کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند ممکن است تمام افکار خود را برهم بزنند تا به یک پاسخ کنترل شده فکر کنند.

 

تصویر شخصی با تکبر و غرور

تکبر

اکثر افراد دارای اعتماد به نفس واقعی دارای گفتمان و لحنی با وقار هستند و اگر درباره موضوعی صحبت می‌کنند،می‌گویند “من می‌دانم در مورد چه چیزی صحبت می‌کنم”. این گونه افراد نیازی به توضیح ندارند که چگونه یا چرا در مورد چیزی اطلاعات زیادی دارند، یا اطلاعات را از کجا به دست آورده‌اند، زیرا بسیار واضح است که آن‌ها در این موضوع متخصص هستند.

با این حال، کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند، اغلب سعی می‌کنند موفقیت‌های خود را ذکر و هوش خود را ثابت کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که آن‌ها می‌خواهند از پرسش دیگران اجتناب کنند، بنابراین از هوش خود به عنوان راهی برای گفتن «در این مورد از من سؤال نکن» استفاده می‌کنند.

 

نظر و عقیده

وقتی کسی واقعاً به خودش و آنچه می‌خواهد انجام دهد یا بگوید مطمئن باشد، نظرات دیگران تأثیری بر نظرات او نخواهد داشت. مطمئناً، آن‌ها پذیرای پیشنهادات و انتقادها هستند، اما نظر خود را تغییر نمی‌دهند زیرا می‌دانند افراد نظر متفاوتی با آن‌ها دارند.

این در مورد اعتماد به نفس کاذب صدق نمی‌کند. کسانی که سعی می‌کنند با اعتماد به نفس عمل کنند، از اعمال خود مطمئن نیستند و اغلب نظر و عقیده خود را تغییر می‌دهند، زیرا صرف نظر از آنچه نشان می‌دهند، هنوز عصبی و دچار استرس هستند.

 

چرا وجود اعتماد به نفس کاذب همیشه ایده خوبی نیست؟

اگر زمانی که با موضوع ناآشنا هستید، نیاز به برگزاری جلسه یا ارائه، اجرا یا سخنرانی داشته باشید، همین امر می‌تواند باعث ترس و عصبی شدن شما شود. حتی اگر مطمئن باشید که می‌دانید چه بگویید و یا چه کاری باید انجام دهید ، ارائه در مقابل مخاطبان می‌تواند ترسناک باشد.

در این زمان می‌توان وجود اعتماد به نفس کاذب را یک ایده خوب دانست. چرا که شما یک فرد کاملا آگاه و دانا پیرامون آن موضوع هستید ولی برای حضور در برابر افراد دچار استرس شده‌اید.

اما وقتی موضوع را نمی‌دانید، اعتماد به نفس کاذب ایده خوبی نیست. شما به دنبال اعتماد به نفس نیستید، زیرا می‌خواهید دروغ بگویید، می‌خواهید از اعتماد به نفس کاذب استفاده کنید تا کمتر عصبی به نظر برسید.

 

اعتماد به نفس واقعی چیست؟

اعتماد به نفس واقعی چیست؟

اعتماد به نفس یک مهارت است. مثل هر مهارتی اگر تمرین کنید به مرور زمان بهتر می‌شوید. با این حال، اعتماد به نفس مانند نقاشی یا باغبانی نیست. ساختن آن ممکن است سال‌ها طول بکشد و این چیزی نیست که پس از بدست آوردن آن، تا آخر عمر هر روز آن را داشته باشید.

بسته به اینکه از چه نوع اعتماد به نفسی صحبت می‌کنید، ممکن است به مرور زمان با عدم تمرین و تکرار از بین برود. متأسفانه، اعتماد به نفس ما اغلب به افراد دیگر بستگی دارد. اگر هر روز در تمام طول روز چیزی جز تعریف و تمجید نشنویم، اعتماد به نفس ما سر به فلک می‌کشد. برعکس، اگر به دلیل ظاهر یا شخصیت، دچار تحقیر شویم، مسلماً اعتماد به نفسمان کم می‌شود.

همچنین اگر میخواهید بیشتر در مورد اعتماد به نفس بخوانید، خواندن مطلب اعتماد به نفس چیست را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

راه‌های ایجاد اعتماد به نفس واقعی

اگر می‌خواهید زندگی شادی داشته باشید، اعتماد به نفس بسیار مهم خواهد بود. اعتماد به خود نیز بخش بزرگی از موفقیت است، اما صحبت کردن درباره اعتماد به نفس بسیار آسان‌تر از انجام آن است. به همین منظور موارد گفته شده را هر روز در زندگی خود مرور کنید.

 

نظر دیگران را فراموش کنید

نظر دیگران را فراموش کنید

همه نظراتی دارند و گوش ندادن به نظرات دیگران ممکن است سخت باشد، اما اگر بخواهید اعتماد به نفس واقعی را در خود ایجاد کنید، حتما به این توصیه عمل کنید. آنقدر به خودمان اعتماد کنید که تحت تأثیر افکار دیگران قرار نگیرید، این اولین قدم برای ایجاد اعتماد به نفس واقعی است.

 

نترسیدن

اگر روی چیزهایی که در مورد خود دوست ندارید تمرکز کنید و نسبت به آن احساس خودآگاهی داشته باشید، می‌توانید بر ترس‌های خود غلبه کنید.

 

خود مراقبتی

مراقبت از خود، گامی مهم برای داشتن اعتماد به نفس است. اگر به دلیل ظاهر خود اعتماد به نفس ندارید، باید کمی برای مراقبت از خود وقت بگذارید یا چیزی را تغییر دهید.

 

به حرف‌های منفی گوش ندهید

از بین بردن هر گونه افکار منفی از زندگی، چه از جانب خودمان و چه از سوی افراد دیگر، نه تنها برای داشتن اعتماد به نفس خوب است، بلکه برای سلامت روان نیز مفید خواهد بود. منفی بافی هرگز باعث خوشحالی نمی‌شود و اگر به دنبال اعتماد به نفس واقعی هستید، پس باید از گوش دادن به افکار و نظرات منفی خودداری کنید.

 

زبان بدن افرادی با اعتماد به نفس کاذب

روی زبان بدن تمرکز کنید

افراد با اعتماد به نفس، آن را نشان می‌دهند. آن‌ها راحت و آرام می‌ایستند و وقتی توجه دیگران به آن‌ها جلب می‌شود احساس ترس نمی‌کنند. وقتی صاف و کشیده می‌ایستید به طور خودکار نسبت به خود اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید.

 

اعتماد به نفس؛ کلید خوشبختی

شاید در نگاه اول اعتماد به نفس کاذب در کوتاه مدت خوب باشد، اما در دراز مدت اثرات آن پدیدار می‌گردد. ما گاهی اوقات برای جلب اعتماد دیگران نیاز داریم که با اعتماد به نفس به نظر برسیم و در این صورت بهترین گزینه استفاده از اعتماد به نفس کاذب است. اما چاره‌ساز نخواهد بود.

اعتماد به نفس یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری برای بهتر شدن نیاز به تمرین و ممارست دارد. مراقبت از خود و نادیده گرفتن آنچه دیگران فکر می‌کنند، دو گام اصلی برای افزایش اعتماد به نفس است. داشتن اعتماد به نفس کلید خوشبختی و موفقیت است، به همین دلیل است نیاز است از کارشناسان خبره کمک بگیرید و همواره در تعالی بخشیدن آن بکوشید.

اگر به حوزه اعتماد به نفس علاقه مند هستید ما مطالب بیشتر در این خصوص در سایت منتشر کردیم که پیشنهاد می کنیم که آن ها را نیز مطالعه کنید.

مطالبی مانند: بهترین کتاب های اعتماد به نفس، افزایش اعتماد به نفس در زنان و افزایش اعتماد به نفس در محیط کاری

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://naghmehelyasi.com/?p=5224
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
نغمه الیاسی فرد
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد اعتماد به نفس کاذب چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید