0
0

تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس چیست؟

1797 بازدید
تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس در چیست؟ *به زبان ساده*
5/5 - (1 امتیاز)

از مهمترین تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس این است که اعتماد به نفس به یک جنبه ی خاصی از فعالیت ها مربوط میشود که فرد توانایی لازم برای انجام آن را در خود احساس می کند. در این بخش از مقاله در نظر داریم، با ارائه ی تعریف کامل در مورد این دو عبارت و بررسی تفاوت آنها، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

آشنایی با تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس

مهمترین تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس چیست؟

آیا عزت نفس همان اعتماد به نفس است؟

آیا داشتن اعتماد به نفس زیاد لزوما با داشتن عزت نفس زیاد همراه است؟

در این بخش از مقاله در نظر داریم، با ارائه ی تعریف کامل در مورد این دو عبارت و بررسی تفاوت آنها، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

قبل از اینکه به طور کامل این مفاهیم را بررسی کنیم جالب است بدانید که مریلین مونرو به عنوان یک بازیگر آمریکایی، با اینکه اعتماد به نفس بالایی داشت و به دلیل توانایی بازیگری عالی و جسورش توانسته بود شهرت بسیاری به دست آورد ولی از مشکل عزت نفس و اضطراب رنج می برد. به همین دلیل نباید این دو عبارت کلیدی را یکسان بگیریم. به راستی مهمترین تفاوت آنها چیست؟

آشنایی با تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس

 

اعتماد به نفس چیست؟

داشتن اعتماد به نفس به معنای این است که شما چقدر توانمندی های خود را برای تحقق کاری یا هدفی، باور دارید؟

افرادی که اعتماد به نفس بالاتری دارند، به راحتی می توانند در حوزه های مختلف مهارت و تخصص لازم را بدست آورند. دارا بودن این فاکتور به آنها کمک می کند که بتوانند در کارها موفق تر باشند. یک فرد ممکن است در حوزه ای اعتماد به نفس بالایی داشته باشد و در حوزه ی دیگر هیچ اعتمادی به استعدادهای خود نداشته باشد. به داشتن اعتماد به نفس در مورد مهارت های خاص، در بیشتر مواقع خودکارآمدی نیز گویند.

به تصویر مثبتی که شما در ذهن خود برای انجام یک کاری دارید، اعتماد به نفس گویند.

آلبرت بندورا بر این باور است که داشتن اعتماد به نفس را باید در جنبه و زمینه های گوناگون، مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان مثال باید گفت: من در سخنرانی اعتماد به نفس بالایی دارم یا من در یادگیری الکترونیکی، اعتماد به نفس پایینی دارم.

به طور کلی داشتن اعتماد به نفس بالا یا پایین، بی مفهوم است زیرا باید دقیقا حوزه ی مربوط مشخص شود. به همین دلیل اگر دقت کرده باشید در کتاب های روانشناسی به ندرت با این اصطلاح روبرو می شویم که اعتماد به نفس را کلی مد نظر قرار دهند. از مهمترین تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس این است که اعتماد به نفس به یک جنبه ی خاصی از فعالیت ها مربوط میشود که فرد توانایی لازم برای انجام آن را در خود احساس می کند.

اعتماد به نفس چیست؟

 

عزت نفس چیست ؟

عزت نفس به معنی آن است که خودتان را چگونه می بینید و چه تصوری از خود دارید.

به عبارت بهتر باید بگوییم عزت نفس به معنای آن است که خودتان را چقدر دوست دارید. آیا به استعداد و توانایی های خود ارزش قائل هستید؟

نوع برخورد یک فرد با خودش را عزت نفس می گویند. قابل ذکر است که عزت نفس از تجربیات افراد به خصوص در سنین پایین ناشی می شود. اگر احساس خود ارزشی دارید یعنی شما دارای عزت نفس هستید. از مهمترین تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس می توان به این موضوع اشاره کرد که داشتن عزت نفس می تواند عاملی برای افزایش اعتماد به نفس در نظر گرفته شود.

افرادی که عزت نفس دارند معمولا از آنچه هستند و دارند، راضی هستند. آنها حس و حال خوبی دارند. این نوع از افراد از آنجا که خودشان را باور دارند معمولا به جاه و مقام و پول وابسته نیستند. بسیار انعطاف پذیر می باشند و قادر هستند به آسانی در مورد شکست و موفقیت های خود حرف بزنند. آنها دیگران را به آسانی می بخشند و اهل مدارا هستند.

همچنین پیشنهاد می کنیم در مورد افزایش اعتماد به نفس در زنان و افزایش عزت نفس در کودکان مطالعه کنید.

عزت به نفس چیست ؟

 

تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس شامل چیست؟

با توجه به تعریفی که در بخش قبل در مورد این دو عبارت کلیدی در اختیار شما قرار دادیم، مشخص است که اعتماد به نفس  و عزت نفس، دو عنصر تکمیل کننده ی هم هستند. از مهمترین تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس می توان به این مورد اشاره کرد که عزت نفس احساس ارزشمندی می باشد در حالی که اعتماد به نفس داشتن باور در مورد یکی از توانایی ها است که این امر سبب می شود در رویایی با چالشی یا رسیدن به هدفی، فرد موفق تر عمل کند.

عزت نفس همه ی جنبه های ذهنی و واقعی زندگی شما را تحت تاثیر دارد در حالی که داشتن اعتماد به نفس به باور و اعتقاد برای انجام یک هدف یا کار، مربوط می شود. این امر از دیگر تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس تلقی می گردد.

 

آیا افرادی که اعتماد به نفس دارند، افراد مغرور به حساب می آیند؟

فردی که دارای عزت نفس است به هیچ وجه یک فرد مغرور نیست زیرا او فقط توانایی های خود را باور دارد و احساس می کند فردی ارزشمند است. افراد مغرور معمولا تلاش می کنند خود را به دیگران اثبات کنند و نشان دهند که از بقیه ی افراد برتر هستند.

این احساس مغرور بودن در افراد در بسیاری از مواقع سبب می شود که دیگران را تخریب کند. در حالیکه یک فرد با عزت نفس بالا به همنوع خود احترام می گذارد و مدارا می کند. از اصلی ترین دلیل رفتارهای ناخوشایند یک فرد مغرور می توان به تهی بودن درون آنها اشاره کرد. آنها خود را ارزشمند نمی دانند و به خاطر اینکه تعصب بی جا دارند، رفتارهای ناهنجار از خود نشان می دهند.

 

اعتماد به نفس مهم و با ارزش تر است یا عزت به نفس ؟

تاکنون پاسخ قطعی برای این سوال مطرح نشده است و اگر بخواهیم پاسخ کاملی ارائه دهیم باید ارزیابی بسیار دقیقی صورت گیرد. البته بررسی هایی نشان می دهد که عزت نفس بسیار پایدارتر است و داشتن این فاکتور می تواند زمینه ای برای بروز اعتماد به نفس در انجام فعالیتی باشد. عزت نفس یک ویژگی پایه است.

در حالیکه اعتماد به نفس متناسب با یک هدف خاص مشخص می شود و فردی که در جنبه های خاص دارای اعتماد به نفس است ممکن است در سایر جنبه ها، به استعدادهای خود باور کاملی نداشته باشد.

از دیگر تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس می توان به این مورد اشاره کرد که اگر شما دارای عزت نفس باشید بدون شک با تمرین و افزایش مهارت خود می توانید اعتماد به نفس کافی برای انجام فعالیت های مختلف را در کوتاهترین مدت زمان به دست آورید.

فردی که اعتماد به نفس زیاد دارد معمولا از این رفتار او به عنوان اعتماد به نفس کاذب یاد می شود. یکی دیگر از تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس این است که ما عزت نفس کاذب نداریم. فراموش نکنید اعتماد به نفس ممکن است در یک حوزه ای باشد یا نه! ولی عزت نفس در همه جا حضور دارد. ناگفته نماند افزایش عزت نفس در مقابل افزایش اعتماد به نفس به مراتب سخت تر است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://naghmehelyasi.com/?p=5074
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
نغمه الیاسی فرد
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید