0
0

علائم اعتماد به نفس پایین [ 5 نشانه ]

1658 بازدید
نشانه و علائم اعتماد به نفس پایین
5/5 - (1 امتیاز)

در مطالب قبلی در سایت در مورد مطالب مرتبط با اعتماد به نفس صحبت کردیم. پیشنهاد میکنیم که حتما مطالب اعتماد به نفس چیست و معرفی 6 کتاب اعتماد به نفس را هم مطالعه کنید اما در این مطلب میخواهیم به بررسی 5 نشانه یا علائم کمبود اعتماد به نفس بپردازیم.

اگر احساس می کنید شما نیز از برخی از علائم رنج می برید، نگران نباشید، بلکه یک گام مهم برای افزایش اعتماد به نفس خود بردارید. با تمرین و به کارگیری تکنیک های مختلف، به راحتی می توانید در این مسیر موفق شوید.

 

علائم کمبود اعتماد به نفس شامل چه مواردی است؟

مهمترین علائم کمبود اعتماد به نفس شامل چه مواردی است؟ داشتن اعتماد به نفس پایین چگونه می تواند در زندگی ما تاثیر گذار باشد؟ آیا با رایج ترین نشانه های اعتماد به نفس پایین آشنا هستید؟ در ادامه در نظر داریم نگاه مفصلی به این موضوع بیندازیم و جنبه های مختلف کمبود اعتماد به نفس را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

در این بخش به بررسی 5 نشانه یا علائم کمبود اعتماد به نفس پرداخته ایم، آیا شما نیز نشانه های یاد شده را در خود احساس می کنید؟

  1. تظاهر همیشگی به مشغله بسیار زیاد
  2. حزب باد بودن
  3. رسیدگی بیش از حد به ظاهر خود
  4. کمال گرا بودن
  5. اغراق و بزرگ نمایی

 

تظاهر به مشغله بسیار زیاد

تظاهر به مشغله ی زیاد از بارزترین علائم کمبود اعتماد به نفس می باشد. این افراد با بهانه تراشی های مختلف، سعی می کنند در کنار دیگران نباشند. زیرا از حضور در یک جمع به شدت واهمه دارند. این نوع از افراد بر این باور هستند که به حد کافی خوب نیستند و با حضور در بین سایر افراد ممکن است مشکلاتی ایجاد شود یا مجدد تحقیر شوند. آنها در واقع با این بهانه در تلاش هستند زیر بار ارتباطات نروند.

تظاهر به مشغله بسیار زیاد نشانه اعتماد به نفس پایین و کم

 

حزب باد بودن

برای افرادی که ایده و نظر مشخصی ندارند و به طور مدام نظرات خود را مطابق با میل دیگران تغییر می دهند، اصطلاح حزب باد استفاده می شود. این نوع از افراد به دلیل اینکه اعتماد به نفس کافی ندارند، نمی توانند در مورد یک موضوع، جبهه ی خود را مشخص کنند. همواره دچار تردید هستند. معمولا نظرات آنها به صورت لحظه ای تغییر می یابد. این امر سبب می شود که نتوان بر روی عقاید و باور آنها حساب کرد. در بیشتر مواقع نیز به دنبال جلب نظر دیگران هستند.

 

رسیدگی بیش از حد به ظاهر خود

از رایج ترین علائم کمبود اعتماد به نفس، می توان رسیدگی بیش از حد به ظاهر را در اولویت قرار داد. افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در رسیدن به ظاهر خود به شدت افراط می کنند. آنها گمان می کنند ظاهر خوبی ندارند، به همین دلیل کارهای مختلفی انجام می دهند تا بتوانند موجه تر باشند. آنها نه تنها اعتماد به نفس پایین دارند بلکه خودباوری نیز در این افراد کم است. در بسیاری از مواقع از ظاهر خود به عنوان سلاحی برای جذب دیگران استفاده می کنند.

رسیدگی بیش از حد به ظاهر خود نشانه کمبود اعتماد به نفس

 

کمال گرا بودن

افرادی که اعتماد به نفس کم دارند، به شدت کمال گرا هستند. البته کمال گرایی منفی در این افراد رایج است، آنها معمولا گرفتار وسواس در انجام کارها هستند. مرتب بر این باور هستند که آیا کارها را به طور دقیق انجام داده اند یا نه! از آنجایی که اعتماد به نفس پایین تری دارند، نمی توانند قبول کنند هر فردی می تواند دارای نقص باشد. آنها تلاش می کنند خود را بی عیب و نقض نشان دهند تا مورد سرزنش قرار نگیرند.

 

اغراق و بزرگ نمایی

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس می توان به اغراق بیش از حد اشاره کرد. این نوع از افراد معمولا از زندگی خود اغراق می کنند. مرتب سعی می کنند به دیگران ثابت کنند که از هر لحاظ بی عیب و نقض هستند زیرا تصور می کنند اگر حقایق را بگویند از سوی اطرافیان طرد می شوند. افراد با اعتماد به نفس پایین نمی توانند زندگی خود را آنگونه که است، قبول کنند. مدام در حال بزرگنمایی هستند که این امر به مرور زمان، مشکلات زیادی ایجاد می کند و دیگران به صداقت آنها شک می کنند.

 

علائم کمبود اعتماد به نفس که شایع می باشند

در بین علائم کمبود اعتماد به نفس، برخی از آنها بسیار شایع هستند که شامل موارد زیر می باشند:

  • باور نداشتن به نظر و عقیده ی خود
  • فکر کردن زیاد
  • هراس از چالش و رقابت
  • سختگیر بودن با خودشان
  • داشتن اضطراب و آشفتگی بسیار زیاد

اضطراب و آشفتگی

 

علائم کمبود اعتماد به نفس که کمتر شناخته شده اند

لازم به ذکر است که در بین نشانه و علائم کمبود اعتماد به نفس، برخی از نشانه ها به نادر در افراد مشاهده می شود و معمولا به دلیل اینکه رایج نیستند، جزو علائم این عارضه در نظر گرفته نمی شوند ولی افراد مبتلا به این نوع از نشانه ها را می توان در بین افراد با اعتماد به نفس پایین طبقه بندی کرد:

  • کار کردن بیش از حد
  • دست بالا گرفتن توانایی های خودشان در شرایط مختلف
  • دست پایین گرفتن استعدادهای خودشان

 

مهمترین دلایل اعتماد به نفس پایین شامل چیست؟

ممکن است بپرسید دلایل اعتماد به نفس پایین چیست؟ بررسی ها نشان می دهد بیشتر مواقع اعتماد به نفس پایین می تواند ریشه در کودکی داشته باشد. افرادی که تجربه ی خوبی در این دوران ندارند معمولا عزت نفس پایین تری دارند و با گذر زمان نیز این احساس در آنها تشدید می یابد. به همین دلیل در رشد و پرورش کودکان باید حساسیت کافی صورت گیرد. اگر ما به آنها حق انتخاب کافی ندهیم، از توانایی و استعداد آنها در دوران کودکی قدردانی نکنیم در این صورت در بزرگسالی آنها نیز قادر به باور خود نخواهند بود.

پیشنهاد میکنیم برای مطالعه مطلب افزایش عزت نفس در کودکان کلیک کنید.

از مهمترین دلایل اعتماد به نفس پایین میتوان موارد زیر را نام برد:

  • مجازات مکرر
  • بی توجهی مکرر
  • فحش و البته پرخاش شدید
  • استاندارد های بسیار سختگیرانه توسط برخی از والدین
  • زورگویی و البته تحریم
  • قرار گرفتن در معرض اضطراب و استرس
  • عدم تحسین و محبت
  • زندگی در محیطی که تبعیض زیادی وجود دارد.

تاثیر اعتماد به نفس پایین در زندگی ما

 

تاثیر اعتماد به نفس پایین در زندگی ما

داشتن اعتماد به نفس پایین می تواند بر همه ی جنبه های زندگی شما تاثیر گذار باشد. افرادی که اعتماد به نفس کمتری دارند معمولا در عشق سرگردان هستند. این نوع از افراد در بیشتر مواقع با اندکی خوش رفتاری از سوی دیگر رفتارهای اغراق آمیز نشان میدهند. این امر سبب گریزان شدن اطرافیان می گردد. از سوی دیگر آنها در هر رابطه ای خود را دست کم گرفته و این امر سبب می شود چیزهایی که نباید تحمل کنند را به دوش بکشند. مهمترین تاثیر اعتماد به نفس پایین در حوزه ی کاری شما خواهد بود زیرا کارفرمایان به شما اعتماد نخواهند داشت و فکر خواهند کرد شما مستعد نیستید.

پیشنهاد میکنیم که حتما مطلب افزایش اعتماد به نفس در محیط کار را نیز مطالعه کنید.

حال که با برخی از علائم کمبود اعتماد به نفس پایین آشنا شده اید، اگر احساس می کنید شما نیز از داشتن این علائم رنج می برید، نگران نباشید یک گام مهم برای افزایش اعتماد به نفس خود بردارید. با تمرین و به کارگیری تکنیک های مختلف، به راحتی می توانید در این مسیر موفق شوید. مهم نیست گرفتار این نوع احساسات منفی هستید، مهم آن است چه راهکاری را برای بهبودی در پیش گرفته اید.

بدون شک با تلاش کافی می توانید سطح اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. همچنین ما مطلبی تحت عنوان افزایش اعتماد به نفس در زنان قرار دادیم که خواندن آن را نیز به شما پیشنهاد می کنیم.

شاید بهترین پایان برای این مطلب جمله ای از آلبرت بندورا در مورد اعتماد به نفس پایین باشد:

اعتماد به نفس تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس حتما باعث شکست میشود.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://naghmehelyasi.com/?p=5053
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
نغمه الیاسی فرد
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد علائم اعتماد به نفس پایین [ 5 نشانه ]

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید