0
0

باورهای محدودکننده چیست؟

2508 بازدید
شناسایی باورهای منفی و محدود کننده
5/5 - (2 امتیاز)

باورهای محدودکننده چیست؟ + دانلود لیست باورهای محدودکننده

شاید اولین سوالی که برای شما پیش بیاید این باشد که خب باورمحدودکننده چیست؟ در زندگی من چه تاثیری دارد؟ اصلا به چه دردِ من میخورد؟ من چرا باید وقت خودم رو برای خواندن در مورد باورمحدودکننده و یادگیری راه های تغییر آن تلف کنم؟

اجازه دهید پاسخ این سوال شما را در قالب یک داستان تعریف کنیم. آماده باشید که میخواهیم با هم سفر جذاب و هیجان انگیزی به فرانسه در زمان قرون وسطا داشته باشیم!

 

مردی از جنس شیشه!

شاید تصورش سخت باشید اما توهم شیشه بودن باعث از عرش به فرش رسیدن یکی از قوی ترین شخصیت های فرانسه شد. داستان از این قرار است که چالرز ششم که دوران حکومت او طولانی ترین دوران حمکرانی در فرانسه بود، فکر میکرد که از شیشه ساخته شده است و هر لحظه امکان شکسته شدنش وجود دارد.

میدانم! کمی عجیب به نظر میرسد به خصوص زمانی که متوجه بشویم که او فرمانده ارتش فرانسه در جنگ صدساله علیه انگلستان بوده است.

البته چالرز تنها کسی نبود که این باور را داشت، در پایان قرون وسطا توهم شیشه بودن سراسر اروپا را در بر گرفت و چالرز از مشهورترین افرادی بود که دچار این مسئله شد.

در برخی منابع آمده است که یکی از پادشاهان در آن زمان برای اینکه نشکند خود را حبس کرده بود و حتی دستور داده بود که کل قصر را با کاه بپوشانند که اگر زمین خوردند نشکنند!

خودِ چالرز نیز در لباس هایش از میله های فولادی یا بالشت برای تقویت بهتر استفاده میکرد!

باور محدودکننده مردم اروپا در قرون وسطی

راهِ حل پزشکان برای مقابله با توهم شیشه ای!

یکی از راه های جالبی که پزشکان برای این که به این افراد ثابت کنند که از شیشه نیستند، استفاده میکردند این بود که آن ها در یک اتاق که در آن آتش روشن بود حبس میکردند. فردِ مبتلا به توهم شیشه ای برای نجات خود محکم به در ضربه میزد و سپس پزشکان درها را باز میکردند و از آن ها میپرسیدند که اگر شیشه ای هستی پس چرا نشکستی؟ و یا حتی در بعضی از موارد آن ها را کتک میزدند تا این توهم از بین برود…

امروز تصور واقعی بودن این داستان کمی سخت است، و به نظر ما احمقانه است که کسی فرض کند که از شیشه ساخته شده است اما آن ها این ترس را داشتند و با این باور خود را به طور عجیبی محدود کرده بودند.

درست است که امروز من و شما باور نداریم که از شیشه ساخته شده ایم اما شاید باورهای دیگری داشته باشیم که ما را محدود به خود کرده باشند در صورتی اصلا وجود خارجی ندارند و صرفا یک توهم در ذهن ما هستند.

 

انواع باورهای محدودکننده

باورهای محدود زیادی در زمینه های مختلف وجود دارند مثل:

  • باورهای محدود کننده ثروت و پول
  • باورهای محدودکننده روابط
  • باورهای محدود کننده سلامتی
  • و…

انواع باورهای محدودکننده

 

باورهای محدودکننده چطور شکل میگیرند؟

باورها در ذهن ما به روش های مختلفی شکل میگیرند. میتوان اینطور تعبیر کرد که باورها در ضمیر ناخودآگاه ما یا در کودکی به ما تحمیل شده اند یا اینکه توسط خودمان برای خودمان ایجاد شده اند.

گاهی این باورها از برچسب ها و حرف هایی که دیگران درباره ما زدند شکل میگیرد، گاهی منشا آن ها رفتار و تربیت والدین، معلم و جامعه بوده و گاهی هم تجربه ها، دیده ها و شنیده های خودِ ما از محیط پیرامون.

البته این نکته را باید یادآوری کنیم که ما دنبال مقصر شرایط نمیگردیم که همه تقصیرها را گردن آن بیندازیم و بخواهیم نقش قربانی را بازی کنیم! بلکه تنها قصد داریم با شناسایی ریشه باور به خود کمک کنیم که سریع تر آن را تغییر بدهیم، در واقع ما خودمان مسئولیت زندگی خودمان را میپذیریم و تلاش میکنیم که شرایط بهتری را برای خود و دیگران فراهم کنیم.

 

تغییر باورهای محدود کننده

ممکن است الان این سوال در ذهن تان باشد که خب الان من با باورهای محدودکننده ای که دارم چه کنم؟ برای تقویت باورها باید چه کاری انجام دهم؟ آیا میتوانم باورهای محدود کننده خودم را حذف کنم یا تغییرشان دهم؟ حتی اگر سنم بالا باشه؟

پاسخ این است که در هر سن و سالی که هستید، هر شرایطی که دارید اگر بخواهید میتوانید یاد بگیرید که چگونه باورهای محدودکننده خود را تغییر دهید، حذف کنید و آن ها را با باور های مثبت، رشد دهنده و ثروت ساز جایگزین کنید. تنها نکته ای که میتواند وجود داشته باشد این است که شرایط شما میتواند روی سختی مسیر تاثیر بگذارد که اگر شما عزم جدی برای تغییر باورهای خود داشته باشید از پسش برخواهید آمد.

اولین قدم برای تغییر باورهای محدودکننده شناسایی آن ها در خودتان است.

تغییر باورهای محدود کننده

 

شناسایی باورهای محدود کننده

همانطور که اشاره کردیم اولین قدم برای حذف و تغییر باورهای محدودکننده، شناسایی آن هاست.

یکی از راه هایی که برای شناسایی میتوانید انجام دهید این است که گذشته خود را بررسی کنید. مثلا اگر قصد یادگیری سازی را داشتید اما هیچ وقت موفق نشدید ببینید که چه ذهنیت و باوری نسبت به آن کار داشتید!

مثلا شاید با خود فکر میکردید که:

  • من استعداد یادگیری موسیقی ندارم!
  • دوستِ من تو یه هفته خیلی یادگرفت اما هنوز نمیتونم سازم رو دستم بگیرم، من یک بی عرضه ام!
  • اگه سازِ گرون قیمت تر داشتم حتما بهتر و سریع تر یاد میگرفتم!
  • و…

یا ممکن است شما چند بار در جست و جوی شغل بوده باشید اما نتیجه دلخواه خود را کسب نکرده باشید. ممکن است باورهای محدود کننده زیر را درخود داشته باشد:

  • بدون پارتی که نمیشه رفت سرکار!
  • من به اندازه بقیه افراد خوب نیستم و حتما من رو قبول نمیکنن!
  • اگر خانوم بودم حتما استخدام میشدم!
  • اگر آقا بودم حتما استخدام میشدم!
  • تو ایران کار نیست که! الان لیسانسه هاشم بیکارن!
  • اگه ما شانس داشتیم که…!

 

تغییر و حذف باورهای محدودکننده

دانلود لیست باورهای محدودکننده (ثروت، پول، روابط و …)

ما در اینجا لیستی از باورهای محدودکننده رایج را برای شما قرار میدهیم، بهتر است نگاهی به آن ها داشته باشید و ببینید که کدام باورهای محدودکننده در شما وجود داشته است و چه فرصت هایی را بخاطر توهم شیشه ای از دست داده اید! البته اصلا نگران فرصت هایی که از دست دادید نباشید و افسوس آن ها را نخورید.

فایل دانلودی لیست باورها را از قسمت پایینی، در باکس دانلود میتوانید دریافت کنید.

از الان صفحه جدیدی از زندگی مقابل شماست و شما با آگاهی که نسبت به این قضیه دارید میتوانید از فرصت های آینده خود استفاده کنید و با شناسایی باورهای محدودکننده و جایگزینی آن ها با باور های رشد دهنده و ثروت ساز زندگی مملو از ثروت برای خود بسازید.

منظور ما از ثروت فقط پول نیست! بلکه سلامتی، عشق، روابط خوب و … همه این ها با هم به معنی ثروت هستند.

هیچ وقت برای یک شروع جدید دیر نیست…

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://naghmehelyasi.com/?p=3686
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
نغمه الیاسی فرد
مطالب بیشتر

باکس دانلود

نظرات

1 نظر در مورد باورهای محدودکننده چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

سوالی دارید؟ از ما بپرسید