0
0

چگونه باور خود را تقویت کنیم؟

2887 بازدید
راه های تقویت باورهای ذهنی-چگونه باور خود را تقویت کنیم
4.4/5 - (5 امتیاز)

شاید شما هم یکی از این سوالات را داشته باشید که آیا میتوان باورهای ذهنی خود را تقویت کرد؟

چرا باید باورهای خودمان را قوی تر کنیم؟ چگونه میتوان باورهای ذهنی را تقویت کرد؟ راه های تقویت قدرت باورها چیست؟ چگونه میتوان باور های محدود کننده را حذف کرد و باورهای مثبت و باورهای ثروت ساز را جایگزین آن کرد و…!

اگر هر کدام از سوال های بالا در ذهن شما هست، به شما پیشنهاد میکنیم که حتما این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

تقویت باور های ذهنی

در پاسخ به این سوال که آیا میتوان باورهای ذهنی را تقویت کرد یا خیر باید بگوییم البته که میشود! کلید تقویت باور در یک کلمه است: تکرار!

خیلی از روانشناسان اعتقاد دارند که شما میتوانید با تکرار کردن یک باور برای خودتان کاری کنید تا آن باور در ذهن شما نقش ببندد و پررنگ تر شود. دقیقا مثل یک الگوی نقاشی یا خطاطی که شما با قلم کشیدن روی آن، طرح و نقش را تثبیت میکنید.

شاید این مسئله در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد اما باید گفت که اغلب ما به صورت ناخواسته این کار را در جهت معکوس انجام داده ایم! چطور؟

به این نکته اشاره کردیم که تکرار یک باور، میتواند باعث تقویت آن شود و اصطلاحا باور خود را باور کنیم، اگر در زندگی روزمره خود کمی جست و جو کنیم میبینیم که ما به خوبی این رویکرد را در باورهای محدود کننده و مخرب در پیش گرفته ایم.

مثلا با تکرار جملاتی مانند:

  • در ایران باید پارتی داشت.
  • بدون سرمایه نمیتوان پولدار و ثروتمند شد!
  • هرچی سنگه مالِ پای لنگه…!
  • نمیزارن موفق بشویم.
  • و…!

ما در اصل با تکرار کردن این جملات برای خودمان و دیگران باعث تقویت آن باور میشویم و با در نظر گرفتن این جمله که انسان، ماشین اجرای باورهای خویش است میتوان حدس زد که با این باورها چه نتایجی به دست خواهیم آورد. پس اگر ما نتایج بهتر و مثبت تری در نظر داریم، باید تغییر باورها را در دستور کار قرار داده و باورهای مثبت و ثروت ساز را در خود تقویت کنیم.

سخن بزرگان در مورد باور و تقویت باور

چرا باید باورهای خودمان را قوی تر کنیم؟

طبیعتا هر چه شما باورهای مثبت قوی و قدرتمند داشته باشید، بیشتر در مسیر موفقیت در زندگی قرار دارید و هرچقدر که باورهای محدود کننده شما بیشتر باشد از مسیر رسیدن به اهداف خود دورتر هستید!

اما این پایان راه نیست! همانطور که گفتیم ما میتوانیم باورهای خود را تغییر بدهیم و یادبگیریم که چگونه باورهای جدید و ثروت ساز ایجاد کنیم و آن ها را تقویت کنیم.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که خیلی ها فکر میکنند باورها فقط در مسائل مالی دخیل هستند در صورتی که حتی سلامتی و برخی از رفتارهای ما هم نشأت گرفته از باورهای ماست!

پس شاید مشخص باشد که چرا ما به تغییر و تقویت باورهای خود نیاز داریم، در واقع تقویت باورها به معنی دستیابی و رسیدن به موفقیت و بالابردن اعتماد به نفس است.

راه های تقویت قدرت باورها چیست؟

با نکاتی که بالاتر خواندیم از اهمیت تقویت باورها به خوبی آگاه شدیم و اینجا نوبت به معرفی راه های تقویت باورها می رسد. با استفاده از این راهکارها میتوانید باورهای خود را تقویت کنید:

1) تکرار و یادآوری باورها

این مسئله را مطرح کردیم که باورها در اثر تکرار به وجود می آیند و تکرار مداوم آن باعث تقویت آن باور میشود.

فرض کنید که شما قرار است در رقابتی حضور داشته باشید. مثل کنکور، مسابقات ورزشی و یا هر چیز دیگری. شما با تکرار این که من میتوانم در این مسابقات نتیجه مطلوبم را کسب کنم، باور برنده شدن را در خود تقویت میکنید و طبیعتا اگر تلاش ها و اقدام های مناسب و لازم را هم انجام داده باشید، نسبت به زمانی که باور برنده شدن در شما وجود نداشته، شانس بیشتری برای کسب نتیجه دلخواه خود خواهید داشت.

جمله گوته در مورد باور

2) برای تقویت باورهای خود، باورهای بزرگ انتخاب کنید

رویاهای بزرگ داشته باشید و آن ها را باور کنید! باور کنید که میتوانید با تلاش مناسب به رویاهای خود برسید. شاید اینجا بتوان آن جمله معروف را بیان کرد که میگوید:

اگر باور کنید که میتوانید، نیمی از راه را رفته اید!

افراد با رویاهای بزرگ بوده اند که امروز ما در این نقطه قرار داریم. افرادی با رویای پرواز، سفر زیرآب، ارتباط برقرار کردن از راه دور و…! تمام این ها شاید روزی توهم و خیالبافی به شمار می رفت ولی امروز این ها بدیهیات زندگی ما هستند و ما این را مدیون افرادی با رویاها و باورهای بزرگ هستیم.

پس شما هم باور کنید که شما شایسته احترام، ثروت، سلامتی و اثر بخشی هستید. برای تقویت باورهای خودتان هیچ محدودیتی قائل نشوید.

3) تصویر سازی کنید

یکی از سوالاتی که معمولا افراد دارند این است که چطور سریع تر به اهداف خود دست پیدا کنیم؟

پاسخ این سوال، کلیدی است که میتواند قفل گشای قوی تر شدن باورها هم باشد! یکی از راه های موثر برای تقویت باورها خیال پردازی و تصویرسازی ذهنی است.

برای ذهن انسان واقعیت و تخیل تفاوتی ندارند و ذهن ما هر دو را یکی میداند! برای همین شما با استفاده از تکنیک تصویر سازی ذهنی میتوانید باورهای درست و رشد دهنده برای خود ایجاد کنید و آن را تقویت کنید.

انیشتین جملات زیبایی در مورد تخیل دارد!

تخیل مهم تر از دانش است!

منطق، شما را از نقطه «الف» به نقطه «ب» می‌رساند اما تخیل (تصور) شما را همه جا می‌بَرَد.

اهمیت تصویرسازی ذهنی در تقویت باور

به کمک تصویر سازی ذهنی باور خود را تقویت کنید

4) برای داشتن باورهای قوی، اعتماد به نفس و عزت نفس داشته باشید!

شاید اگر بخواهیم کمی دقیق تر شویم، متوجه خواهیم شد که گاها علت ضعیف بودن باور یک فرد رابطه مستقیمی با این موضوع دارد که آن فرد چقدر خود را دوست دارد و به خود ایمان دارد.

پس یکی از راه های تقویت باورها این است که یاد بگیریم چطور عزت نفس خود را افزایش دهیم و چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم.

ما باید یاد بگیریم که بدون مرز و محدودیت فکر کنیم. باور کنیم که از پس هر کاری میتوانیم برآییم.

نعمت های خداوند نامحدود است، و این طرز فکر و نوع نگرش من و شماست که آن را محدود میکند.

لازم نیست دیگران هم در مورد ما اینطور فکر کنند! مهم خود ما هستیم، همین که خودمان، خودمان را باور کنیم کافیست…

به قولی: قهرمان خودت باش!

همیشه پشت خود را داشته باشید و خود را تنها نگذارید. در همه حال خود را برای جلو رفتن تشویق کنید و ایمان داشته باشید که شما فردی خاص هستید که با تلاش و کوشش و پشت کار میتواند هر نشدی را به شد تبدیل کند.

5) باورهای محدود کننده دشمن باورهای رشد دهنده!

یکی دیگر از راه ها و نکات تقویت باورهای ذهنی این است باید باورهای قبلی محدودکننده خود را پیدا کنیم و به جای آن باورهای رشددهنده و ثروت ساز ایجاد کنیم.

به طور مثال اگر شما تصمیم دارید که ثروتمند شوید ولی تا امروز شما این باور را داشته اید که وضعیت مالی زندگی شما همین خواهد بود، و نمیتوانید تغییری در آن ایجاد کنید باید این باور را کنار گذاشته و با تکنیک هایی مثل تکرار و تصویر سازی این باور که شما ثروتمند خواهید شد را جایگزین باور قبلی کنید.

نظر هنری فورد در مورد اهمیت باور در انجام کار

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://naghmehelyasi.com/?p=3145
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
نغمه الیاسی فرد
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد چگونه باور خود را تقویت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید