0
0

مفهوم حافظه چیست؟

2852 بازدید
حافظه چیست؟ انواع حافظه
5/5 - (1 امتیاز)

مفهوم حافظه چیست؟ | همه چیز در مورد حافظه

حافظه خود را خوب ارزیابی می کنید یا بد؟ آیا دوست دارید هرآنچه که در ذهن خود جای داده اید فورا به یاد بیاورید؟

همه ما گاها تجربه کردیم که شخصی را ببینیم و حس کنیم او را می شناسیم، اما هرچه تلاش می کنیم نمیدانیم او را کجا دیده ایم و یا اسمش را به خاطر نمیاوریم، یا اینکه یادمان می رود کلید یا موبایل مان را کجا گذاشته ایم؟ همه این موارد بستگی به این دارد که ما چقدر به حافظه خود توجه کرده ایم.

ما هر روز موارد مختلفی را تجربه می کنیم و چیزهای جدیدی را یاد میگیریم ولی مغزمان نمیتواند تمام این اطلاعات را ذخیره کند بنابراین باید تصمیم بگیرد که کدام را به خاطر بیاورد.

شخصی با حافظه کم که موبایل خود را گم کرده

 

“حافظه فرایند ذخیره سازی و سپس به یاد آوردن این ذخایر میباشد.”

حافظه و خاطرات هرکس فقط به خود او تعلق دارد چرا که هیچ کس به غیر از او نمیتواند زندگی را آنگونه که او تجربه کرده وحس کرده، حس کند.

او میتواند بعضی خاطرات را مانند کریستالی شفاف بازخوانی کند و یا اینکه مانند آب گل آلود! و این بستگی به قدرت حافظه او دارد.

به طور طبیعی چیزی به اسم حافظه بد وجود ندارد و توانایی هرکس در بازخوانی اطلاعات به همان اندازه ای است که او میخواهد! کم یا زیاد.

آیا در سنین بالا حافظه کند میشود؟

متاسفانه برداشتهای غلطی در مورد حافظه وجود دارد. مثلا عده ای می گویند که با بالا رفتن سن حافظه شان کند میشود درحالی که قدرت حافظه ربطی به سن ندارد به شرطی که در فکر تقویت آن باشیم. و یا اینکه عده ای تصور میکنن چون کار پر استرسی دارند بنابراین از قدرت حافظه شان کم میشود درحالی که باید این افکار منفی درمورد حافظه را کنار گذاشت و در قدم اول حافظه خود را باور کرد.

و سپس به فکر تقویت حافظه خود با روش ها و تکنیک های مختلف پرداخت و باید این را هم عنوان کرد که هر چیزی که باعث تقویت مغز میشود تقویت حافظه را هم در پی خواهد داشت.

متاسفانه آمار آلزایمر در کل دنیا روز به روز در حال افزایش است طبق تحقیقات به طور میانگین هر 3 ثانیه یک نفر دردنیا به آلزایمر مبتلا میشود و این زمان در ایران 7 دقیقه میباشد و طبق آخرین آمار انجمن آلزایمر در ایران حدود 800000 فرد مبتلا به آلزایمر وجود دارد، همچنین سن آلزایمر به بیست سال نیز رسیده است و درست نیست تصور کنیم که افراد پیر مبتلا به آلزایمر می شوند.

انواع حافظه

دانشمندان حافظه را به سه نوع تقسیم بندی می کنند، این تقسیم بندی براساس ماندگاری اطلاعات در مغز پایه ریزی شده است و طبق این اصل حافظه به سه نوع زیر تقسیم شده است:

 اولین نوع حافظه: حافظه حسی

حافظه ای است در حد یک الی سه ثانیه.

این حافظه محدودیتی ندارد وما هرآنچه که در محیط اطرافمان می بینیم در این حافظه قرار می گیرد وما چون به این اطلاعات بی توجه هستیم  زود فراموش می شوند.

دومین نوع حافظه: حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت، حافظه ای است که اطلاعات را حدود 15-20 ثانیه ذخیره می کند و نهایتا 7مورد را در خود جای می دهد، بنابراین گنجایش محدودی داشته و مطالب جدید جانشین آنها می شوند و عمده کار تکنیک های تقویت حافظه، انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت می باشد.

سومین نوع حافظه: حافظه بلند مدت

حافظه بلند مدت، حافظه ای نامحدود می باشد که اگر مشکلی وجود نداشته باشد فراموشی سراغ آن نمی آید!

حال که با اهمیت حافظه آشنا شدیم ببینیم چه کارهایی باعث تقویت آن می شود.

برای تقویت حافظه چه کاری انجام دهیم؟

تقویت حافظه

اول از همه باید به این نکته توجه داشت که زبان حافظه، زبان تصویر می باشد و ماندگاری یک تصویر در حافظه هزار برابر ازکلمه می باشد به خصوص تصویر ذهنی که خودمان از موضوعی داشته باشیم ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

همچنین اطلاعات باید در حافظه دسته بندی شوند تا بهتر یادآوری شوند.

بسط دادن اطلاعات به موضوعات عامیانه نیز در یادآوری بسیار اهمیت دارد.

مرور کردن مطالب درماندگاری مطالب به خصوص مطالب درسی خیلی مهم می باشد. البته مرور کردن هم زمانبندی خاص خود را دارد به این صورت که باید در5مرحله صورت گیرد:

  1. بلافاصله بعد از خواندن درس
  2. فردای آن روز
  3. یک هفته بعد
  4. پانزده  روز بعد
  5. یک ماه بعد

تغذیه اصولی، ورزش و اکسیژن کافی، افکارمثبت و کاهش استرس، خندیدن، همه ازعوامل موثر در تقویت مغز و حافظه میباشند.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://naghmehelyasi.com/?p=2701
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
فاطمه غفاری
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد مفهوم حافظه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید