0
0

آموزش فن بیان

2574 بازدید
فن بیان چیست؟ آموزش فن بیان
5/5 - (1 امتیاز)

آموزش فن بیان و راهکار های تقویت فن بیان

ویدئوی آموزش فن بیان

فن بیان چیست؟

فن بیان مهارتی است که به ما کمک میکند تا با صرف حداقل انرژی بتوانیم خواسته و منظورمان را به شخص مقابل برسانیم.

خیلی وقت ها افرادی هستند که میگویند: میدانم چه چیزی میخواهم بگویم، اما نمیدانم چطوری این موضوع را بیان کنم؟!!

اینجاست که مشخص میکند ما در این مهرات ضعف داریم و نیاز داریم تا این مهارت را یاد بگیریم، بیشتر تمرین کنیم برای اینکه بتوانیم مفهوم خود را به دیگران خیلی ساده برسانیم.

شاید مهارت فن بیان، جز مهارت هایی باشد که ما در دوران تحصیلی خود باید آن را یاد میگرفتیم  و فن بیان خود را تقویت میکردیم اما متاسفانه به هر دلیلی این اتفاق نیفتاده است…

اما خب اصلا جای نگرانی نیست! امروزه دوره ها و کلاس های زیادی هستند که به صورت آزاد، کلاس های فن بیان را برگزار میکنند و برای تقویت فن بیان افراد در هر سنی قدم برمیدارند.

چرا باید فن بیان خوبی داشت؟

بحثی که امروز خیلی از افراد در حوزه روانشناسی با آن موافق هستند این است که اگر شخصی چرایی کاری را بداند، چگونگی آن برای آن ها آسان تر میشود!

طبیعتا اگر ما بدانیم که چرا باید فن بیان خوبی داشته باشیم، فن بیان خوب کجا و به چه شکل به ما کمک میکند، خیلی راحت تر، سریع تر و جدی تر به فکر تقویت و افزایش مهارت فن بیان خود میفتیم و دنبال تکنیک ها و راهکار های تقویت مهارت فن بیان میگردیم.

اگر از هر کدام از ما بپرسند که چرا میخواهی مهارت فن بیان خودت را تقویت کنی، طبیعتا امکان دارد هر کدام از ما پاسخ های متفاوتی بدهیم.

ممکن است شخصی ایده خوبی داشته باشد و بخواهد برای پرزنت کردن ایده خود فن بیان را یاد بگیرد.

شاید شخص دیگری قصد درخشیدن در کسب و کار خود را به واسطه یادگیری فن بیان داشته باشد.

یا حتی امکان دارد مدیر یک سازمان برای برقراری ارتباط بهتر با همکاران و نیروهای خود بخواهد فن بیان خود را تقویت کند.

و…

خیلی وقت ها ما قبل از رفتن به یک مهمونی کلی وقت صرف ظاهر خود میکنیم، به این فکر میکنیم که چه لباسی میخواهیم بپوشیم؟ اما چقدر خوب میشود اگر در کنار این موضوع به این هم فکر کنیم که من قرار هست در آنجا چه بگویم؟ چه حرفی بزنم؟

فن بیان چی نیست؟

خیلی از افراد گمان میکنند که فن بیان به معنی پر حرفی است! اما واقعیت این است که فن بیان به معنی پر حرفی نیست…

فرض کنید داخل یک مهمانی شخصی با سرعت بالا کلی حرف میزند که اصلا ما متوجه خیلی از آن ها نمیشویم. آیا صرفا به علت این که این شخص توانسته با سرعت کلی حرف بزند و به قولی پرگویی کند، میتوانیم بگوییم که این شخص فن بیان خوبی دارد؟

خیر، فن بیان قرار است به ما کمک کند که در ارتباط های خود با دیگران بهتر و بهتر شویم، پس این مثال نمیتواند مصداق بارز شخصی باشد که فن بیان خیلی خوبی دارد!

فن بیان و برایان تریسی (کتاب فن بیان)

برایان تریسی در کتاب سخن بگویید تا برنده شوید به این نکته اشاره میکند که اگر شما میخواهید فرد ثروتمندی شوید، اگر میخواهید شما فرد ایده پردازی شوید، قرار هست دیده شوید و موفقیت کسب کنید باید مهارت های ارتباطی و فن بیان را به خوبی بلد باشید.

تمرین برای تقویت و افزایش مهارت فن بیان

تمرین اول برای تقویت فن بیان: ریتم و سرعت مناسب خودتان را پیدا کنید

تقریبا اکثر ما افرادی را دیدیم که یا خیلی کند صحبت میکنند که باعث میشود حوصله ما سر برود یا خوابمان بگیرد، و از آن طرف هم اشخاصی را دیدیم که انقدر تند تند و باسرعت صحبت میکنند که ما ذره ای از صحبت هایشان را متوجه نمیشویم، و فقط مثل ماهی دهانشان باز و بسته میشود!

سعی کنید سرعت مناسب را پیدا کنید طوری که نه باعث خستگی اطرافیان شوید نه باعث گنگی آن ها. برای تقویت فن بیان خود تمرین کنید که سرعت شما طوری باشد که کلمات به خوبی ادا شود.

یکی از تمرین های مناسب برای اینکه این مسئله رو در خودتون تقویت کنید ضبط صدای خودتان است!

بله، به طور مثال یک موضوع را انتخاب کنید و خیلی بداهه برای خود در مورد آن موضوع صحبت کنید و صدای خود را ضبط کنید، پس از آن به صدای خود گوش دهید و عملکرد خودتان را بسنجید.

حتی میتوانید وقتی در جمعی حضور دارید یا در جلسه ای هستید صدای خود را ضبط کنید و بعدا آن را گوش دهید.

تمرین دوم تقویت فن بیان: تمرین با خودکار!

تمرین خودکار یکی از جالب ترین تمرین ها برای افزایش و تقویت مهارت فن بیان است.

این تمرین به این شکل است که شما باید یک خودکار به صورت عرضی بین دندان هایتان قرار بدهید و همزمان صحبت کنید! باید هنگامی که صحبت میکنید کاملا لب هایتان تکان بخورد و باز و بسته شود.

البته نباید کلمات به صورت ناواضح و بد بیان شوند، دقیقا نکته ای که در این تمرین است و باعث تقویت فن بیان میشود این است که با همین شرایط بتوانید کلمات را درست و واضح ادا کنید.

این نکته را در نظر بگیرید که در ابتدا ممکن است این تمرین باعث شود که فک و دهان شما کمی اذیت شود و احساس درد کنید! اما خب این طبیعی است…

این درد نشان از این دارد که شما در حال تلاش برای بهبود فن بیان خود هستید. پس از چند روز تکرار تمرین خودکار فن بیان، شما دیگر آن احساس درد را نخواهید داشت و به آن عادت خواهید کرد.

و نکته مهم تر این است که پس از انجام این تمرین، متوجه فن بیان بهتر خود خواهید شد!

تمرین خودکار باعث میشود که ماهیچه های فک شما تقویت شود که به بهبود انرژی کلامی شما کمک شایانی میکند.

تمرین سوم برای تقویت مهارت فن بیان: ارتباط دادن کلمات غیرمرتبط!

یکی از تمرین های جالب و خلاقانه برای تقویت و افزایش قدرت فن بیان این است که سه کلمه ای که به هم هیچ ارتباطی ندارند را پیدا کنید و سعی کنید که این سه کلمه را به هم مرتبط سازید و در مورد آن حرف بزنید!

مثلا سه کلمه مسی، خودکار و فلش!

برای تقویت فن بیان خود این تمرین را باید سه دقیقه انجام دهید، طبیعی است که در ابتدا انجام این کار کمی سخت است اما طبیعتا به مرور زمان این مسئله بهتر خواهد شد.

حتی میتوانید از این تمرین به عنوان بازی در جمع هایتان استفاده کنید! هر چه کلمات به هم غیرمرتبط تر باشند نتیجه میتواند خنده دار تر باشد. اینطوری با یک تیر دو نشان زدید!

هم فن بیان خود را تقویت کردید هم اینکه لحظاتی شاد را کنار دوستان خود سپری کرده اید.

تمرین چهارم برای تقویت فن بیان: پرهیز از تکیه کلام!

معمولا با عادت داریم که از صدا ها و کلمات اضافی در صحبت های خودمان استفاده کنیم.

کلمات و صداهایی مثل: ععععععععهههههه، مممممممممم، اممممممممم، خدمت شما عرض کنم که و…

اگر خلاف این فکر میکنید، صدای خود را ضبط کنید و بعد آن را بشنوید!

یکی از کارهایی که میتوانید برای تقویت فن بیان انجام دهید این است که از این کلمات و صداها استفاده نکنید چون وقتی از آن ها استفاده میکنید معمولا توجه روی این کلمات میرود تا محتوای و مفهوم کلمات شما!

این تمرینات فن بیان میتواند به شما برای بهبود و تقویت فن بیان شما کمک کند، همچنین در مقاله ای دیگر در خصوص راهکار های افزایش و تقویت فن بیان کودکان و نوجوانان صحبت کردیم که میتوانید این مقاله را هم بخوانید. آموزش فن بیان کودکان

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://naghmehelyasi.com/?p=2587
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
نغمه الیاسی فرد
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد آموزش فن بیان

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید